Näin kiteyttää puutarha-alan monitoimiyhtiö Schetelig Oy:n markkinointivastaava Nora Kauste painettujen markkinointimateriaalien tarpeellisuutta vuonna 2017.
Scheteligin kolme liiketoiminta-aluetta muodostavat markkinoinnille useampia kohde-ryhmiä. On osattava puhutella niin ammattiviljelijöitä, viheralueasiakkaita, jälleenmyyjiä kuin loppukäyttäjiäkin. Kaikissa puhuttelutavoissa printtituotteilla on tärkeä äänenpaino, vaikka myös digitaalisuus korostuu markkinointimixissä yhä vahvemmin.
– Valikoimissamme on yli 11 000 nimikettä. Ilman selkeitä tuotekuvastoja näin laajan valikoiman esittely olisi mahdotonta. Toki materiaali on oltava tarjolla myös digitaalisena, mutta selailtavalla printtikuvastolla on ihan oma käyttötarkoituksensa, Kauste havainnollistaa.
Schetelig painattaa vuodessa noin kymmenen tuotekuvastoa, joista paksuin on yli 150-sivuinen. Lisäksi tarvitaan erilaisia esitteitä ja flyereita. Painotalo Plus Digital on ollut Scheteligin luottokumppani jo usean vuoden ajan.
Ei ainoastaan myydä, vaan ajatellaan
Kauste arvostaa erityisesti painotalon reagointinopeutta ja aikatauluissa pysymistä, mutta ehkä vielä niitäkin enemmän kiinnostusta kehittää ja tarjota asiakkaalle uusia ratkaisuja.
– Pidän siitä, ettei painotalo pyri vain myymään mahdollisimman paljon, vaan haluaa rakentaa kokonaisuuttamme pitkäkestoisesti. Parasta on, kun myynniltä tulee ideoita, joita ei itse osaisi edes ostaa. Kuten nyt vaikka Auto-Taitto-palvelu.
PPD:n asiakkuuspäällikkö Jyrki Vattulainen ehdotti reilu vuosi sitten kuinka lukuisten tuotekuvastojen taittotyötä voisi ketteröittää AutoTaiton avulla. Tarve oli todellinen, sillä printtikuvastot työllistävät Scheteligiä jatkuvasti, valikoimaa kun päivitetään vuosittain. Aikaa vievää hienosäätöä oli runsaasti.
Nyt, reilua vuotta myöhemmin, Scheteligillä käytetään AutoTaittoa jo varsin kokonaisvaltaisena arjen työkaluna. Kauste kertoo, että AutoTaitto on mahdollistanut monta hyödyllistä yksityiskohtaa, joita ei käsipelillä olisi voinut lähteä lisäilemään, kuten esimerkiksi viivakoodit jälleenmyyjille.
– Luetteloistamme on tullut paremmin käyttäjää palvelevia. Pystymme AutoTaiton avulla myös ajamaan asiakaskohtaisia tarjouksia suoraan tietokannasta. Tuotetietokanta helpottaa tuotetietojen päivittämistä. Tietojen tuominen erilaisiin materiaaleihin ja käyttötarkoituksiin on nyt huomattavasti vaivattomampaa.
KUSTANNUSSÄÄSTÖÄ TUOTANNOSSA
Perinteinen taitto vs. AutoTaitto