Myynnin professorin TOP 5 -neuvot mainostajalle

Myynnin professorin TOP 5 -neuvot mainostajalle

  1. Tiedätkö, miten markkinointisi vaikuttaa myyntiisi? Tutkimus osoittaa, että ”oksat jäävät kaluamatta”. Markkinointia kanavassa kannattaa lisätä niin kauan kuin markkinointieurolla saa vähintään yhden lisäkate-euron.
  2. Markkinoinnin tehokkuuden arvioinnin pitäisi olla osa yritysten jatkuvaa toimintaa ja tehoa pitäisi mitata yritykselle tärkeällä mittarilla – myynnin ja kannattavuuden muutoksella. Enää ei kannata perustaa markkinointia vuosisuunnitteluun eikä sen tehokkuuden seurantaa huomioarvon, mainonnan muistamisen, mielikuvien tai ostoaikeiden mittaamiseen.
  3. Tutkimuksessa havaittiin merkittävä ”ruotsalaisefekti” – panostamalla paljon markkinointiin saadaan aikaiseksi paljon lisämyyntiä ja kannattavuus paranee. Kun markkinoinnissa halutaan hyödyntää suuruuden ekonomiaa, on mediavalikoiman oltava laaja.
  4. Painotuotteilla on luonteva rooli suurempien panostusten toteuttamisessa. Laskentakykyiset digi-intoilijatkin satsaavat painotuotteisiin, kun haluavat tuloksia. Tutkimuksessa on esitelty kampanjatuloksia mm. kupongeista, ilmoitusliitteistä ja kuvastoista.
  5. Kuluttaja käyttää erilaisia medioita erilaisen tiedon etsintään – perinteinen painettu media herättää piileviä tarpeita, digitaaliset mediat sen sijaan sinetöivät tehokkaasti ostopäätöksen. Molempia tarvitaan modernissa markkinoinnissa

Myynnin professori Petri Parvinen