Käsinkosketeltava UUDISTUS

Käsinkosketeltava UUDISTUS

Suurtalous- ja ravintola-asiakkaita palveleva Findus Foodservices on tehnyt omaa julkaisua asiakkailleen jo vuodesta 2008. FOOD on tarjonnut asiakkaille tuotetietoa ja reseptejä Finduksen tuotteiden mahdollisimman monipuolista hyödyntämistä varten.

Nämä elementit ovat oleellinen osa myös uudistettua FOODia, mutta nyt julkaisussa on entistä enemmän luettavaa: toimituksellisia artikkeleita asiakkaita koskettavista teemoista sekä tarinoita asiakkaista eri puolilla Suomea. Tavoitteena ei ole kilpailla aikakauslehtien kanssa, vaan kaupallisuus saa näkyä – sopivassa suhteessa.

– Olisi hassua, jos emme markkinoisi tuotteitamme omassa julkaisussa. Pyrimme tekemään sen niin, että lopputulos on mahdollisimman kiinnostava ja monipuolinen, vaikka juttuja tehdäänkin Findus-hattu päässä, Finduksen Brand Manager Anne Arponen toteaa.

Yksi hyvä käytännön tapa on eriyttää tuoteinfot omaan faktalaatikkoon tai niin sanottuun isompaan kainalojuttuun pääjutun vierelle. Kaikkien juttujen ei tarvitse olla suoraan omasta tai asiakkaiden bisneksestä. Joskus kiinnostavin kulma löytyy sieltä liepeiltä ja siihen on uskallettava tarttua.

Uudistettua FOODia on tehty nyt kaksi numeroa: keväällä teemana oli kasvisruoka ja syksyn numerossa keskitytään kaloihin. Kansijuttuun nousi kestävän kalastuksen edistämiseksi työtä tekevän MSC-organisaation Suomen projektipäällikkö Janne Posti.

– Jannen tarina on niin värikäs, että uskon sen kiinnostavan monia lukijoita. Painavaa ja yrityksellemme tärkeää asiaa saatiin näin kerrottua vähän kuin kaupanpäällisinä mielenkiintoisen henkilökuvan kautta, Arponen kertoo.

Erilaiset lukijat, erilaiset juttutyypit

FOODia luetaan hyvin erilaisissa miljöissä toimistoista keskuskeittiöiden taukohuoneisiin, joten myös lukijakunnan heterogeenisyys ja erilaiset lukutilanteet piti huomioida. Lyhyt Kahvitauolla-palsta tuo rytminvaihtelua pidempien juttujen rinnalle. Vaihtelevat sisällöt takaavat, että julkaisu sopii käteen tilanteessa kuin tilanteessa eikä potentiaalista lukijaa menetetä. Harkittu uudistus on huomattu.

– Alamme johtavan aikakauslehden, Aromin, päätoimittajakin kiinnostui kovasti FOODin aiheista ja puhuttelutavasta. Myös oma myyntitiimimme on ollut julkaisuun tosi tyytyväinen ja käyttää sitä mielellään erilaisissa yhteyksissä. Messutilanteissa se on uutuustuotteiden esittelyn jälkeen konkreettinen muistijäljen jättäjä.

FOODin – kuten myös Findus Foodservicesin muiden painotuotteiden – kumppaniksi valikoitui uudistuksen yhteydessä graafikon lämpimästä suosituksesta Painotalo Plus Digital.

– PPD palvelee ilahduttavan kokonaisvaltaisesti. Parhaillaan se kehittää meille räätälöityä markkinointimateriaalien tilausjärjestelmää, jonka valmistumista jo innolla odotamme. Jatkossa myyjät pääsevät tilaamaan materiaalit asiakkaalleen heti asiakaskäynnin yhteydessä sen sijaan, että tilaukset kulkevat toimiston kautta. Lisääntyvä omavaraisuus on jo ajatuksen tasolla koettu myönteiseksi ja ammattimaisuutta lisääväksi tekijäksi.

Jo kahden uudenlaisen FOODin perusteella Arponen on sitä mieltä, että printtiin panostaminen on ollut kaikin puolin kannattavaa. Kun moni tekijä päätyy digin aikakaudella supistamaan printtipuolta, tarkoittaa se sitä, että printtiin panostava saa nyt entistä paremman huomioarvon.

PPD:n ja graafisen suunnittelijamme valitsema paperi Galerie Art Volume tukee uudistetun FOODin henkeä ja on myös mukava kädessä.

ppd-piipiidii2-2-16-anne-arponen-findus

Anne Arponen, Brand Manager Findus Foodservices